Alsof de comprofs willen zeggen: iedereen kan zenden en dat moet iedereen vooral ook doen. Zorg dat je zichtbaar bent. Een veelgehoorde reactie van kenniswerkers, experts en leiders? “Yeah right. Ik doe gewoon mijn werk, doe jij het jouwe.” Maak (juist dan) van zenden luisteren en verander zichtbaarheid in aanwezigheid.
Zenden voor zichtbaarheid
Luisteren in aanwezigheid vergroot:
- De kwaliteit van contact en verbondenheid
- De inclusiviteit en diversiteit
- Jullie impact
Je hoort de stille ideeën, de ervaringswijsheid en kunt beter verbanden leggen. Je hoort meer (verschillende) stemmen en ziet de organisatie of de klant vanuit verschillende perspectieven. En je hoort hoe jij mensen écht kunt bewegen en raken.
Diversiteit aan perspectieven = een schat aan informatie
Wat ik het mooiste vind is horen wat voor mensen ‘echt’ is. Daar hoef je het niet mee eens te zijn. Daar gaat het namelijk niet over. Het is waardevolle informatie. Dáár gaat het over. Informatie voor management, beleid en communicatie. Om je mee te verbinden en samen doelen te bereiken. Welke informatie haal je op door te luisteren?
Luister naar medewerkers en collega's
Je hoort:
- Ervaringswijsheid.
- Kennis van de klant.
- Beleving van de normen en waarden.
- Visie op de organisatie(cultuur).
- Diep inzicht in processen.
- Gevoelens óver de organisatie.
- Krachtige metaforen en symboliek.
- Ideeën voor de toekomst.
- Wensen voor verandering.
- Persoonlijke verhalen en anekdotes die de ziel van de organisatie tonen.
Luister naar doelgroepen en stakeholders
Je hoort:
- Welke impact ze ervaren van jouw dienst of product.
- Of jij je klant goed genoeg kent…
- Hoe jij nog meer waarde kan toevoegen.
- Input voor testimonials, referenties, klantcases, best practices en expertinterviews.
Luister naar jezelf (met hulp van...)
Je hoort:
- Een helder verhaal.
- Je kan ‘het’ ineens uitleggen en zichtbaar maken.
- Jouw visie ook begrijpelijk voor anderen. Je raakt!
- Je krijgt woorden voor wat je nou écht bedoelt.