Het LuisterLab

In het LuisterLab krijg je meer en beter zicht op de communicatiebehoeften in jouw organisatie. We ontwikkelen een interne communicatiestrategie met oor voor de organisatiecultuur. Zo laten we luisteren lonen.

Isa Bais portretfoto

Het LuisterLab

Maak van de organisatiecultuur en de interne communicatie waardevolle  succesfactoren voor jullie organisatiedoelen.

Eerst luisteren

Goede interne communicatie heeft impact op mensen. Slechte communicatie ook. In het eerste geval willen mensen blijven en kunnen ze floreren. In het tweede jaag je ze mogelijk de tent uit.

Wat je krijgt in het LuisterLab

  • Zicht op wat er speelt bij medewerkers.
  • Helderheid over de communicatiebehoeften van de mensen in de organisatie en een slimme strategie om hier werk van te maken.
  • Woorden om de organisatiecultuur te beschrijven.
  • De mogelijkheid om cultuur te borgen of te veranderen via interne communicatie.
  • Verhalen over wat de cultuur voor medewerkers betekent.
  • De kans om interne communicatie passend te positioneren in jullie organisatie.
  • Vallende kwartjes, eye-openers, advies, kansen, inzichten, ideeën en inspiratie uit jullie eigen bronnen.

Wat gaan we doen?

In het LuisterLab doorlopen we de LuisterCyclus. Deze cyclus heb ik ontwikkeld op basis van mijn eigen kennis en geïnspireerd door ‘hoe de dingen gaan’ in organisaties.

  1. Quick scan
    Jullie krijgen een terugkoppeling van de vraag (achter de vraag) nadat ik jullie in jullie rol van opdrachtgever(s) beluisterd heb in de intakefase. Een locatiebezoek kan hierbij horen.
  2. Slow scan
    In de slow scan kom ik als cultureel antropoloog observeren. Ik vertraag en zie met eigen ogen wat voor jullie medewerkers normaal is, of juist niet. Zo krijg ik een rijker beeld van jullie context en de situatie of het vraagstuk. We richten de slow scan in zoals het past bij jullie; ik kan bijvoorbeeld een vlieg op de muur zijn of juist een paar dagen mee- en rondlopen. Mijn indrukken neem ik mee naar de deep dive. 
  3. Deep dive
    In luistersessies met individuele medewerkers voer ik gesprekken over hun werk, de organisatie en de communicatie. Het precieze onderwerp bepaal ik op basis van de quick en slow scans. De gesprekken zijn ongestructureerde diepte-interviews; het instrument van een cultureel antropoloog om zich in het perspectief van de ander te verplaatsen. De medewerkers blijven anoniem. Ik zoek naar voorbeelden, anekdotes, symboliek, verhalen, taalgebruik, ideeën, kansen, rode draden en verschillen of spanningsvelden.
  4. Analyse
    In de analysefase laat ik alles bezinken en structureer ik wat ik in de vorige fases heb opgehaald. Ik maak geen uitgebreide rapportages, tenzij hier expliciet behoefte aan is. 
  5. Advies
    Nu komen de inzichten jullie kant op. We gaan in sessies aan de slag met de behoeften, inzichten, informatie, ideeën en inspiratie uit jullie organisatie. Dit kunnen strategiesessies zijn, om een interne communicatiestrategie te maken. Het kunnen ook feedback- of denksessies zijn. Dit bepalen we samen aan de hand van jullie vraagstuk en behoefte. 
  6. Toepassen
    Bij de laatste fase – toepassen – gaan jullie zelf met het advies aan de slag. Ik help jullie op weg door mee te denken over de eerste stappen. Ook denk ik mee over de implementatie van de LuisterCyclus, want de volgende aanleiding voor een quick scan is waarschijnlijk al zichtbaar.
de luistercyclus in beeld

LuisterLab

Kennismaking en intake

Offerte

LuisterCyclus

Evaluatie

Luisteren: 10 voorbeelden die erom vragen

 

  1. Ons (familie)bedrijf groeit; hoe borgen we onze kracht (de cultuur die ons groot maakte)?
  2. Medewerkers voelen zich niet gehoord, zelfs na een uitgebreid tevredenheidsonderzoek; wanneer doen we het goed?
  3. Er is een verandering gaande; hoe nemen we iedereen goed mee?
  4. Onze interne communicatie mist een strategisch kader; welke communicatiebehoeften hebben medewerkers?
  5. We hebben al zoveel geprobeerd maar het is net alsof we steeds de plank misslaan; welk probleem zijn we nou eigenlijk aan het oplossen?
  6. We merken dat mensen onrustig zijn, er wordt gekletst en ‘iets schuurt’, maar wat speelt er nou precies?
  7. Hoe trekken we de juiste sollicitanten aan, die passen bij onze cultuur? En hoe voorkomen we dat nieuwe medewerkers te snel weer vertrekken?
  8. Onze content laat onvoldoende zien wie wij écht zijn, welke echte verhalen kunnen we vertellen (en hoe)?
  9. We willen medewerkers wel betrekken, maar hoe organiseren we dat?
  10. Onze teamdagen leveren te weinig op, wat wil iedereen eigenlijk?

Even kritisch...

“We hebben toch managers om naar medewerkers te luisteren?”
Managers, teamleiders en afdelingshoofden hebben soms andere prioriteiten en vaak (tot eigen frustratie) weinig luisterruimte. Bovendien hebben zij een hiërarchische relatie met medewerkers en directie en zijn cultuur en communicatie niet hun primaire expertise. Leiders die meer luisterruimte willen creëren zijn juist met die vraag welkom bij de LuisterBaas.

“Is de vertrouwenspersoon niet genoeg?”
De vertrouwenspersoon is gebonden aan een strikt juridisch kader. Zowel de input die de vertrouwenspersoon krijgt – van medewerkers – als de output die deze kan geven – aan de organisatie – zijn daardoor beperkt. Dat heeft een goede reden: veiligheid. De impact van de vertrouwenspersoon is daardoor anders dan die van de LuisterBaas; meer gericht op het individu en minder op de organisatie als geheel.

“Lijkt een samenwerking met de LuisterBaas op een dienstverband?”
Mijn positie als buitenstaander is een (cruciaal) onderdeel van wat ik doe. Een buitenstaander is per definitie niet in loondienst. Daarnaast bepaal ik heel veel zelf, bijvoorbeeld mijn werktijden, hoe ik mijn werk doe en waar ik werk. Op de offerte en facturen staan de producten (LuisterOpties), waar een resultaat bij hoort. Ik lever dus geen inspanning per uur, zoals een werknemer wel doet.

Wat mij een LuisterBaas maakt(e)

+ 15 jaar ervaring als communicatieprofessional en manager.

+ Opgeleid als cultureel antropoloog (luisteren, observeren, taal, context, cultuur- en perspectiefverschillen).

+ Getraind in professioneel luisteren en belichaamd leiderschap.

+ Scholing van mavo, mbo, havo, hbo naar wo; bekend met en respect voor alle onderwijsvormen. Oernieuwsgierig naar de levensloop van mensen.

+ Opgegroeid in de Achterhoek, zonder lokale wortels en (dus) vertrouwd met vragen als: “Hoe hoort het hier, wat is normaal, wat moet je doen om erbij te horen?”

+ Introverte verwerkingsstijl, open mind, creatief, visionair, ervaringsdeskundige op het gebied van neurodiversiteit.

Wat zij zeggen

Karine van den NoortEigenaar Communicatie Experts
Isa is echt een natuurtalent. Ze luistert jouw visie als leider en ondernemer naar boven en vertaalt dat naar een strategisch advies, of een tekst met diepgang. Waarmee je opeens heel nieuw zicht krijgt op de situatie, weet wat je te doen staat en een doorbraak kunt realiseren.
Jos WesselsProjectleider Kennisplatform CROW
“Isa was degene die éérst kwam luisteren. Ze had aandacht voor wat we al deden. Dat viel op. Ze zocht de verbinding.”
LeontienCo-owner Spic'd
“Er zijn kwartjes gevallen. Ik las het en het klopte meteen. Vooral de kernwaarden, die waren raak. We hoefden niet terug naar de tekentafel. We hebben taal gekregen waar we allebei achterstaan.”
Janneke RobersInstituut voor de kunst van het vrouw-zijn
"Isa kan niet alleen goed luisteren, maar is ook een geweldige storyteller. In mijn trainingen ziet ze wat er gebeurt. Daarna weet ze dan steeds mij mijn eigen wijsheid terug te geven via een invalshoek, voorbeeld of aha-erlebnis van mijn deelnemers die ertoe doet, zodat ik daarmee verder kan in mijn boek, marketing en andere content."
Jet HasperIntens Productief
"Isa krijgt naar boven waar het écht om draait en vertaalt dat vervolgens naar een krachtige en prettig leesbare tekst, waarbij ze ook altijd de missie van mijn bedrijf voor ogen hield. Ik wil eigenlijk niet meer publiceren zonder haar.”
Marjolein Lankhout Merk- & Communicatieadviseur HandicapNL
"Isa weet altijd de essentie te pakken. Ik zou overal wel met ‘een Isa’ willen werken. Niet alleen om haar vakwerk maar ook omdat ze een fijne en betrokken collega is.”
Pieter van de WinckelCommunity manager IZZ
“Isa heeft de kracht om de vraag achter de vraag te stellen. Dit kan ze zo goed omdat ze echt luistert en dit doet zonder oordeel.”