Een samenwerking met de LuisterBaas levert je steeds een stroom van inzichten, kansen, ideeën en inspiratie op. Het allermooiste? Ze komen uit jouw eigen organisatie. Ik duik ze op en jullie plukken de vruchten.
Slechte communicatie kan mensen de tent uitjagen, projecten laten mislukken en ondernemingen grof geld kosten. “Het lag aan de communicatie”, dat horen we best vaak toch? Dus, kan goede communicatie een reden zijn om te blijven, te slagen en te floreren. Luisteren = communiceren. Als mensen bewust en actief luisteren, verbetert het communicatieklimaat. Dat loont:
Voor een LuisterPartner is luisteren geen tijdelijk project. Een LuisterPartner maakt van aandacht voor wat er speelt de standaard.
Ik duik doorlopend in de onderstroom. Wat leeft er tussen de mensen? Welke verhalen vertellen medewerkers elkaar? Welke kansen en knelpunten zien ze? Door deze beweging ontstaat er denkruimte, diepgang en verbinding. Op zichzelf al heel waardevol. Wat luisteren écht lonend maakt is dat je meer informatie krijgt. Deze informatie maakt de communicatie én bedrijfsvoering bewuster, slimmer en productiever.
Als cultureel antropoloog heb ik geleerd om een professionele buitenstaander te zijn. Deze positie draag ik helder uit en zit in de vezels van mijn werkwijze. Als LuisterBaas is het mijn taak om te denken in het organisatiebelang. Ik heb wel een opdrachtgever, maar geen hiërarchische positie in de organisatie. Ik stel veel vragen, ben verwonderd en nieuwsgierig over dingen die voor jullie ‘normaal’ zijn. Ik sta open voor alle perspectieven. Ieder verhaal en ieder belang is voor mij even waardevol.
“We hebben toch managers om naar medewerkers te luisteren?”
Managers, teamleiders en afdelingshoofden hebben soms andere prioriteiten en vaak (tot eigen frustratie) weinig luisterruimte. Bovendien hebben zij een hiërarchische relatie met medewerkers en directie en zijn cultuur en communicatie niet hun primaire expertise. Leiders die meer luisterruimte willen creëren zijn juist met die vraag welkom bij de LuisterBaas.
“Is de vertrouwenspersoon niet genoeg?”
De vertrouwenspersoon is gebonden aan een strikt juridisch kader. Zowel de input die de vertrouwenspersoon krijgt – van medewerkers – als de output die deze kan geven – aan de organisatie – zijn daardoor beperkt. Dat heeft een goede reden: veiligheid. De impact van de vertrouwenspersoon is daardoor anders dan die van de LuisterBaas; meer gericht op het individu en minder op de organisatie als geheel.
“Lijkt een samenwerking met de LuisterBaas op een dienstverband?”
Mijn positie als buitenstaander is een (cruciaal) onderdeel van wat ik doe. Een buitenstaander is per definitie niet in loondienst. Daarnaast bepaal ik heel veel zelf, bijvoorbeeld mijn werktijden, hoe ik mijn werk doe en waar ik werk. Op de offerte en facturen staan de producten (LuisterOpties), waar een resultaat bij hoort. Ik lever dus geen inspanning per uur, zoals een werknemer wel doet.
+ 15 jaar ervaring als communicatieprofessional en manager.
+ Opgeleid als cultureel antropoloog (luisteren, observeren, taal, context, cultuur- en perspectiefverschillen).
+ Getraind in professioneel luisteren en belichaamd leiderschap.
+ Scholing van mavo, mbo, havo, hbo naar wo; bekend met en respect voor alle onderwijsvormen. Oernieuwsgierig naar de levensloop van mensen.
+ Opgegroeid in de Achterhoek, zonder lokale wortels en (dus) vertrouwd met vragen als: “Hoe hoort het hier, wat is normaal, wat moet je doen om erbij te horen?”
+ Introverte verwerkingsstijl, open mind, creatief, visionair, ervaringsdeskundige op het gebied van neurodiversiteit.
Heb je een vraag of wil je kennismaken? Laat van je horen!
de LuisterBaas® is een geregistreerd handelsmerk
© Copyright 2025
Template by studio SHiFT